نشست علمی"بررسی مسأله لعن و توهین"عصر امروز سه شنبه ـ ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۲ ـ در مجمع جهانی اهل بیت(علیه السلام) قم برگزار شد. «حجت الاسلام و المسلمین توحیدی» استاد سخنران این نشست بود که در ابتدای سخنانش اظهار داشت: امروزه یکی از ملاک‌های تکفیر شیعیان مسأله لعن و سبّ خلفا و اصحاب است و بیشترین چیزی که اهل سنت را بر علیه شیعیان تحریک می‌کند همین مطلب است. وی افزود: تکفیری ها مطرح می‌کنند که شیعیان سب و لعن می‌کنند پس کافرند و خونشان هدر است لذا باید قربة الی الله آنان را کشت!این استاد حوزه علیمه قم تأکید کرد: ما مخالف این هستیم که شیعیان یا اهل سنت به جای منطق و استدلال از سبّ و لعن استفاده کند چون بازتاب این مسئله مقابله به مثل است و مشکلات زیادی به وجود می‌آورد.وی با طرح این سؤال که حکم سبّ و لعن در صورت وقوع چیست افزود: اگر کسی سبّ یا لعن کرد مهدورالدم است و آیا چنین کسی کافر است توحیدی به تناقضات وهابیون و تکفیریون در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: حضرت علی(علیه السلام) جزء اصحاب کبار و از خلفاء بود و هر حکمی که برای لعن کننده علی(علیه السلام) صادر می‌شود همان حکم باید برای سایر خلفا و صحابه نیز تسرّی داده شود. معاویه حضرت علی(علیه السلام) را تکفیر می‌کرد حال حکم او چیست بر مبنای تکفیریون او کافر است. این استاد حوزه افزود: برخی اهل سنت در مورد معاویه می‌گویند او اجتهاد کرد و خطا کرد! حال سؤال این است: آیا اجتهاد بعد از صحابه تعطیل شد اگر بگویند بله تعطیل باشد ائمه اربعه مذاهب اهل سنت مجتهد نیستند.وی افزود: اگر غیر صحابی هم بتواند مجتهد باشد پس اگر کسی اجتهاد کند و لعن کند باید گفته شود که اجتهاد کرد و خطا کرد نه اینکه این عمل موجب کفر فسق یا مهدورالدم شدن شخص شود. حجت الاسلام توحیدی با بیان اینکه خوارج و نواصب حضرت علی(علیه السلام) را لعن می‌کردند افزود: اینکه خوارج مسلمان هستند اجماع اهل سنت است و بخاری نیز روایات متعددی از خوارج و نواصب نقل کرده است. وی خاطر نشان کرد: در زمان خلیفه اول شخصی ابوبکر را سبّ و شتم کرد عده ای خواستند آن شخص را بکشند ابوبکر مانع شد و گفت کشتن کسی به خاطر سبّ و لعن مختص به سبّ رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) است و غیر از ایشان این حکم جاری نیست.این مبلّغ عرصه بین الملل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه شایع کرده اند که «شیعه صحابه را سبّ و لعن می‌کند» دروغ است. ما یک روایت نداریم که در آن سبّ یا لعن صحابه باشد بلکه در دعای روز سه شنبه برای صحابه صلوات می‌فرستیم. در حالی که اهل سنت در منابع خود صلوات بر اصحاب ندارند.وی با بیان اینکه در اسلام برای ایمان و کفر معیار داریم افزود: معیار ایمان و کفر در اسلام شهادتین است اگر کسی شهادتین را گفت مسلمان است و اگر کسی صریحا یا التزاما شهادتین را انکار کند موجب کفر می‌شود و در این مورد دیدگاه شیعه و سنی یکی است و بحث حق و درست بودن یک مذهب بحث دیگری است و موجب کفر نمی‌شود.حجت الاسلام توحیدی با بیان اینکه همه شیعیان سبّ و لعن نمی‌کنند و احتمال دارد افرادی از شیعیان منافق خلفا و صحابه را سبّ و لعن کنند تا برعلیه شیعیان جوسازی کنند افزود: عده ای از اهل سنت بدتر از لعن شیعه را تکفیر و مشرک می‌دانند و مشرک دانستن بدتر از لعن و سبّ است. و شیعیان هیچ وقت اهل سنت را کافر و مشرک نمی‌داند. وی با اشاره به اینکه مصلحت مسلمانان در این است که از افراد معتدل که منطقی هستند پیروی کنند در ادامه گفت: خدا در قرآن به مسلمانان می‌گوید که با حکمت موعظه و جدال احسن با مخاطب خود گفتگو کنید و ما هم باید از این روش استفاده کنیم.این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: مقصود از وحدت امت اسلامی این است که با یکدیگر جنگ و درگیری نداشته باشیم و مسلمانان در مقابل دشمنان صف واحد داشته باشند و جان و مال همدیگر را محترم بدانیم. و اینکه همه به یک مذهب معتقد باشیم تعلیق بر امری محال است.وی ادامه داد: در بین مذاهب اهل سنت نیز اختلاف وجود دارد عده ای آنقدر ابوحنیفه را بالا می‌برند که می‌گویند زمانی که حضرت عیسی از آسمان بیاید بر طبق فقه حنیفه رأی خواهد داد و در مقابل بخاری در صحیح خود یک حدیث هم از ابوحنیفه نقل نکرده است و در کتاب رجالی خود ابوحنیفه را جزء ضعفا آورده است و بخاری در کتاب دیگر خود می‌گوید «وقتی خبر وفات ابوحنیفه را به سفیان ثوری دادند سفیان گفت الحمدلله! این مرد داشت اسلام را از بین می‌برد و فرزندی شوم تر از او به دنیا نیامده است». 

پرسش و پاسخ برنامه بعدی این نشست بود که حجت الاسلام توحیدی به سوالات حاضران پاسخ داد.حجت الاسلام توحیدی در پاسخ به شبهه عدالت صحابه با توجه به نزول آیه «لَقَدْ رَضِیَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ إِذْ یُبَایِعُونَکَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ» در بیعت رضوان گفت: اگر صحابه پیامبر را ۱۴۰ هزار نفر بدانیم از این تعداد در بیعت رضوان ۱۴۰۰ نفر حاضر بودند و این آیه بر فرض دلیل بودن ـ که دلیل نیست ـ عدالت یک هزارم صحابه را اثبات می‌کند.وی در مورد آیه «افک» اظهار داشت: قرآن در آیه «افک» می‌گوید عده ای به همسر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تهمت زدند و در این آیه اسمی از همسر پیامبر نیست و هیچ شیعه ای نگفته است که این قضیه صحت داشته است. در مقابل اهل سنت کسی که به همسر پیامبر تهمت زده است ـ به خاطر اینکه صحابی است ـ را عادل می‌دانند. و آیه نمی‌گوید که همسر پیامبر از جمیع جهات پاک است. اشکال ما این است که چرا عایشه با کسی جنگ کرد که خدا جنگ با او را جنگ با خود دانسته است.این مبلّغ عرصه بین الملل در بیان مصداق و تعریف صحابه از دیدگاه اهل سنت ابراز داشت: در صحیح بخاری آمده است که هر مسلمانی که یک بار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را دیده باشد صحابی است و دیدگاه ما این است که صحابه ای که عادل بودند خدا در قرآن آنها را مدح کرده و صحابه ای که فاسق بوده خدا آنها را مذمّت کرده است.وی در مورد روایات «رفض» در کتاب‌های اهل سنت گفت: عموم روایاتی که لفظ رافضی آمده است از نظر سند و مبنای رجالی اهل سنت ضعیف است و سیوطی و ابن جوزی این روایات را ضعیف می‌دانند.حجت الاسلام توحیدی با اشاره به اینکه در قرآن آیاتی مبنی بر برائت داریم ادامه داد: لازمه عقلی دوستی خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تنفر از دشمنان خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است و خدا در سوره احزاب بعد از صلوات بر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) بر کسانی که پیامبر را اذیت می‌کنند لعن می‌کند.وی در پایان اظهار داشت: تفتازانی بزرگترین متکلم اهل سنت در کتاب شرح عقاید یزید و تمام اعوان و انصارش را به خاطر اینکه دستور کشتن امام حسین(علیه السلام) را داده بود لعن می‌کن/>
 



ابنا